Pioniers van de nieuwe welvaart

De ondertitel van dit boek van Kees Klomp en Nadine Maarhuis is: Drijfveren en dilemma’s van ondernemers in de betekeniseconomie. Het is een inspirerend boek rondom 29 sociale ondernemers en hun bedrijven:

1Andre PlatteelYour Lab
2Guido van StaverenMoyee Coffee
3David KatzThe Plastic Bank
4Rodney van den HengelHeilige Boontjes
5Bas TimmerSheltersuit
6Louis BohtlingkCare first
7Jolijn CreutzbergVan Hulley
8Mark KulsdomThe Dutch Weet Burger
9Marius SmitPlastic Whale
10Cathelijne LaniaA beautiful story
11Merijn EveraartsDopper
12Karin BreursSocial Sofa
13Joep LangenKoeckebackers
14Mireille Geijseni-did
15Henk Jan BeltmanTony’s Chocolony
16Willemijn VerloopSocial Enterprise NL
17Willemijn VerloopSocial Impact Ventures
18Tim van DoorenMore2Win
19Jaap KortewegDe Vegetarische Slager
20Arno KooyDe Prael
21Volkert EngelsmanEosta
22Willem FerwerdaCommonland
23Chantal EngelenKromkommer
24Bartel GeleijnseThe Colour Kitchen 
25Freke van NimwegenInstock
26Maurits GroenWakaWaka
27Bob HuttenDe Verspillingsfabriek
28Michael van LoenenYouBeDo
29Tom van de BeekThe Tipping Point

Ze worden opgevoerd als representanten van de betekeniseconomie, de economie waarin ondernemers van betekenis willen zijn voor de samenleving. Het boek bestaat uit 3 delen en 14 hoofdstukken:

Deel 1. De betekenis van de Betekeniseconomie
H. 01. De oorsprong van de betekeniseconomie
H. 02. Manifestaties van de betekeniseconomie
Deel 2. Gesprekken met betekenisvolle ondernemers
H. 03. Een bedrijf als protestbord
H. 04. Groot denken en klein vieren
H. 05. Hoe gebruik je de onvoorspelbaarheid van het pionieren in je voordeel?
H. 06. Commerciële en maatschappelijke doelstellingen gaan hand in hand
H. 07. Vanuit welke drijfveer moet je je betekenisvolle bedrijf beginnen?
H. 08. Betekenisvolle labels omarmen of afwijzen
H. 09. Een revolutie in ons winstdenken
H. 10. Jezelf overbodig maken door concurrentie te omarmen
H. 11. Hakken in het zand. of reik je ze (de corporates) de hand ?
H. 12. Op naar de volgende uitdaging
Deel 3. Implicaties van de betekeniseconomie
H. 13. Morele consequenties van de betekeniseconomie
H. 14. Een nieuwe manier van zaken doen

Ik heb het een beetje moeilijk met de vanzelfsprekendheid waarmee ondernemers geacht worden alleen maar financieel georiënteerd te zijn …

Boek lijkt verder op ons Werkboek Da’s toch logisch, opgebouwd rondom 16 Rijnlandse doeners, waarbij wij dan de lezers uitdagen te leren kijken door de Rijnlandse én door de Angelsaksische bril …

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *