Deltion college ontwikkelt zich

Afgelopen vrijdag middag hadden we een mooie DeLimes Oost Netwerkmiddag in het prachtige gebouw van het Deltion College in Zwolle, met een nogal grote groep geinteresseerden waaronder zo’n 15 leerkrachten van Deltion. We hebben aan elkaar met elkaar het nodige kunnen geven ! 

Jan Borst en Ruud van der Burg zijn de gastheren van deze middag. Op verschillende manieren verbonden met Deltion ontmoetten ze elkaar recent tijdens een Rijnlandweek. Ruud toont iets van de mooie Art of Robotics. Samen met Henk Achtereekte, HRD directeur van Deltion introduceren ze het Deltion college (met bijv. Techniek + Talent + Tolerantie) en de 4 vragen die zij deze middag willen voorleggen.
De vragen gaan over de jeugd van tegenwoordig, over hun ‘leren’, over hun vraag aan de onderwijsorganisatie en over de bijpassende onderwijsorganisatie. Deltion spreekt al meteen ook de behoefte uit verbonden te willen blijven met het DeLimes netwerk. 

Voordat we in kleine groepen met de Deltion vragen aan de slag gaan, krijgen we inspiratie mee uit een tweegesprek van Martijn Aslander (www.martijnaslander.nl) en Harold Janssen (www.delimes.nl). Martijn blijkt van de nieuwe wereld, Harold van de tussentijd (tussen de oude en de nieuwe wereld).
Van alles passeert de revue: waardebepaling achteraf, niet werken voor maar met opdrachtgevers, sociaal kapitaal, Natural Networking Festival (al 7 jaar in Drente), organiseren en organizonderen, Twitteren, binnen organisaties zijn mensen onmiddelijk gehandicapt, zonder geld betekent zonder papieren, www.spullendelen.nl, minder overheid kan als we anders gaan denken, onze ‘aangeharkte’ bovenkamer, van Consument van media naar Producent van media, ‘Cognitief surplus’, #durftevragen, DeLimes wil niet klanten maar fans, onderwijs begint ten onrechte met ongelijkheid, van handel in 2-de hands kennis naar kennisproductie = kenniseconomie, ouderen hebben niet betere maar meer kennis, kunst is om leerlingen vol in het hart te raken met je inspiratie ! 

In onze kleine groep hebben we een boeiend gesprek. Goed dat we er 2 Deltiondocenten bij hebben. Zo kunnen we 1) de vraag bespreken of er studenten blijven die liever lui dan moe zijn. De oprechte interesse van de leerkracht in de leerling blijkt aan de orde. Ook 2) de toekomst van ’s lands economie komt langs, is relevant: krijgen we een krimp-economie of houden we een groei-economie. 3) Gaan voldoende leerlingen basisvaardigheden leren via zelf-organisatie of moet dat van bovenaf georganiseerd blijven worden. We grijpen 4) ook terug op de kunst om leerlingen vol in het hart te raken met je inspiratie, wat ons weer terug brengt bij punt 1).

We sluiten plenair af, waarbij de kleine groepen rapporteren, wat weer ‘pareltjes’ oplevert: niet de leerling maar de leerkracht heeft beperkingen, de leraar kan ook (met respect) naar zijn ‘materiaal’ kijken, studenten doen alles wat door studenten gedaan kan worden, neem eens een risico, je moet fouten maken, het onderwijs is gehospitaliseerd, er is deze middag wel iets in beweging gekomen.

Middag was weer mooi voorbeeld van cognitieve intelligentie en van de veelzijdige effecten daarvan. Dank aan organisatoren !

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *