Mooie middag bij Rensa in Didam

Louw Fokkinga (Directeur Bedrijfskunde) en Dennis Heijink (Directeur Logistiek) bezorgen ca. 30 mensen een mooie middag bij hun bedrijf in het kader van de DeLimes Oost bijeenkomst van vandaag. De buitenkant is zoals de binnenkant, het mooie pand schept verwachtingen die geheel waargemaakt worden: binnen blijken er mooie, kleurrijke ruimtes en schilderingen, met dito mensen !

Een mooie foto van een oude naaimachine staat voor de oorsprong van het bedrijf: het is begonnen als een smidse winkel in 1953 (het bedrijf is dus een jaartje jonger dan ik). Het kunstschaatsen staat voor hun business: als het goed gaat, lijkt het eenvoudig, er komt echter heel wat bij kijken om het goed te krijgen en te houden.

Rensa is een van de 5 technische groothandels in ons land, ze handelen in verwarming- en ventilatieartikelen. Er zijn 365 vaste medewerkers (gemiddeld dus elke dag iemand jarig). Ze hebben eigen chauffeurs, die mede daardoor beter zorgen voor goede leveringen op de verschillende adressen in NL. Het zijn dit soort kleine dingen, die het Rijnlandse karakter van het bedrijf verraden. Het woord Rijnlands heb ik de gehele middag niet gehoord.

We genieten van Louw en Dennis, beiden in 1998 in dienst getreden, afkomstig van respectievelijk Ernst & Young en Cap Gemini. Ze vormen de directie van het bedrijf samen met de Directeur Marketing & Commercie en de Directeur Inkoop en Productmanagement. De eerste van die andere 2 is Erik, de 10 jaar oudere broer van Dennis. Samen zijn zij aandeelhouder van het bedrijf. Het 4-tal zegt als directie te worden ‘gedragen’ door de groep van leidinggevenden, waardoor de 4 ook goed in staat zijn met de toekomst van het bedrijf bezig te zijn. 

We genieten van Jos, de leider van het project dat geleid heeft tot het indrukwekkende logistieke systeem voor hun zgn. kleingoed, dat vanaf Febr. van dit jaar draait en van Job, die nu leider is van het team dat de logistiek van het bedrijf met dat mooie systeem doet.

Louw vertelt ook uitgebreid de besturingsfilosofie van het bedrijf:
– klant staat centraal,
– operationele proces is primair,
– ontwikkelen van buiten naar binnen,
– minimale regelgeving,
– veel vrijheid voor de leidinggevenden,
– de directie is vooral bezig met de toekomst,
– geen Raad van Commissarissen o.i.d. maar Jaap als externe spiegel,
helder en konkreet en met humor ook wat beperkingen en moeilijkheden ervan zijn.
Louw geeft mooi aan hoe:
de banken voor hun eigen maatstaven en targets gaan (bijv. zo laag mogelijk werkkapitaal), i.p.v. voor die van hun klant,
de OR in conventies (!) schiet, bijv. met de werkgever hoor je te onderhandelen, een voorstel van de werkgever moet je altijd beter willen. 

Dennis vertelt mooi en helder (zonder management taal) over:
– hoe ze a la Yin en Yang Servicegraad en Kapitaalskosten knap in balans houden,
– vooral het grote logistieke project wat ze met elkaar en met hun leverancier KNAPP de afgelopen 2½ jaar gedaan hebben,
– hoe ze daarbij altijd a la de Hollandse voetbalschool goed ‘aan de bal’ gebleven zijn,
– hoe ze voortdurend goed mensen geinformeerd hebben.
Hij wekt bij mij de indruk dat ze er de tijd voor genomen, dat ze het ‘slow’ gedaan hebben, waardoor het in een keer goed gaat !

Jos, Job en Dennis laten ons met trots het grote indrukwekkende logitieke kleingoedsysteem in bedrijf zien, waarna we nog onze laatste vragen aan Dennis kunnen stellen. Om kwart voor zes sluiten we met dank af, weliswaar niet in de kroeg, maar toch (zegt de man die nooit mee naar de kroeg gaat). Omdat het resultaat telt is hun motto. Het resultaat van deze middag is voor de aanwezigen zonder twijfel heel positief !

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *