KAIZEN

Ik heb in het belang van het bedrijf waar ik werk (Assembléon) zorgvuldig (o.a) gekeken naar wat KAIZEN (meer in detail) is en ben tot een conclusie gekomen, die ik relevant vind voor de Rijnlandse zaak. Vandaar het onderstaande.

Mijn bron is het boek van Masaaki Imai: KAIZEN, de sleutel van Japans succesvolle concurrentie, 1986. Overigens ook boeiend om dan mee te maken dat je via www.bol.com voor 12 Euro binnen 2 dagen een 2-de hands exemplaar van het boek hebt, dat gewoon helemaal prima is.
Verder vond ik via Google vooral de moeite waard:
– Een geschiedenis van kwaliteit, van Egbert Oldenboom van het Bureau MeerWaarde, 1997
– Een powerpoint presentatie van het Kaizen Instutute, 2006.

KAIZEN is:
voortdurende verbetering waar iedereen bij betokken is, zowel leidinggevenden als uitvoerenden
– een combinatie van Total Quality Control en Human Relations Management
Uitgangspunten van KAIZEN blijken te zijn:
-als er een probleem is, ga dan meteen eerst op de werkvloer (Gemba) kijken !
-“Let the flow manage the processes”
KAIZEN blijkt een kwestie van:
– Mentaliteit/attitude, niet nationaliteit
– Resultaat + proces
– Grote + kleine verbeteringen
– Quality management = management quality
– Management gaat over resultaten en processen
– Handelen op basis van data
– Q is één, niet: Winst is één
– de Klant staat voorop
– de Klant bepaalt uiteindelijk wat Q is 
– Policy deployment.

Op een gegeven moment maak ik ook de balans op vanuit een expliciet Rijnlands perspectief. Dan ontstaan bij de mij de gedachten:
– wat het Rijnlandse is voor het Duitsland van na de Tweede Wereldoorlog, is KAIZEN voor het Japan van na WO II.
– Het Rijnlandse van Duitsland gaat over de samenleving van Duitsland (wij voegen er nu aan toe dat het ook erg over organisaties gaat), KAIZEN meer over de organisaties van Japan, alhoewel …
– Het Rijnlandse van Duitsland is wel van de 50-er en de 60-er jaren en het KAIZEN succes is vooral van de 70-er en 80-er jaren
– Japan heeft de lessen van de Amerikanen Deming en Juran gecombineerd met het Japanse en KAIZEN “gekregen”

Anders gezegd: ik vind KAIZEN Rijnlands:
– medewerkers en leiding gevers zitten er samen in
– naast data doen zaken als aandacht er toe
– het is denken en werken vanuit de operatie,
– niet meer management dan nodig is om de operatie te laten lopen (en dat is niet veel)
lange termijn staat voorop
– en dat soort dingen …

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *