Nog een December cadeautip: BRONDENKEN

Geef dit jaar in december het boek Brondenken cadeau aan familie, vrienden en/of relaties

Zoek je nog een cadeau voor Sinterklaas of voor onder de kerstboom? Nog geen relatiegeschenken besteld voor dit jaar?

Geef, vers van de pers, het boek cadeau dat juist in deze tijd van onverwachtse mondiale wendingen (uitverkiezing Obama, kredietcrisis, energiecrisis, voedselcrisis) een nieuwe kijk op de werkelijkheid presenteert en daarmee een kompas biedt voor verandering: 

Brondenken

door Dorien Lathouwers en Frans Waals

Brondenken herstelt eenheid onder de dominant Westerse polaire zienswijze: waarom een gedegen toekomst onherroepelijk voortvloeit uit verbinding met het verleden (tijd), hoe inhoud en vorm of het wat en hoe altijd samenhangen (massa), hoe de binnenkant de buitenkant begrenst en andersom (ruimte) en tenslotte hoe de bovenkant en onderkant elkaar bepalen (positie). 

Wanneer deze vier koppels met elkaar in verbinding en evenwicht zijn, zit je in/bij de bron en daarmee aan het stuur van je eigen (verander-)kompas. 

Jeroen van der Veer, CEO Royal Dutch Shell, over Brondenken: “Goed leesbaar overzicht en inzicht in de complexiteit van organisatie-verandering: bron voor inspiratie.”

Bestellen

Bestel hier via managementboek.nl of via de website van Brondenken (http://www.brondenken.nl/Bestellen.html)

Brondenken in de praktijk: hoe zit dat bijvoorbeeld met Sinterklaas en Kindeke Jezus?

Volgens Brondenken zien we dat Sinterklaas en Jezus hoog scoren op het Brondenken-kompas. Zie hieronder waarom. 

TIJD: duurzaamheid, lange termijn, (dis-)continuïteit

De Goedheiligman heeft een oneindig verleden en evenzo onsterfelijke toekomst. Dat geldt ook voor het kindeke Jezus, wiens verleden startte ruim 2000 jaar geleden startte en nog steeds door actueel is. Beiden werken dus vanuit een oneindig tijd-continuüm.

MASSA (INHOUD-VORM): het hoe en het wat, weerstand bij communicatie, kennis en ervaring

De Sint heeft sinds enkele decennia de vorm van zijn boodschap aangepast aan de huidige tijd waarin we geleerd hebben dat belonen effectiever is dan straffen. Ook Jezus had opstartproblemen met het verspreiden (hoe) van zijn boodschap (wat). Vandaag de dag is de effectiviteit van de communicatie over Jezus’ boodschap verschillend per land. Ook worden nieuwe communicatiemethoden (jongerendagen, flitsbezoeken van de opper-communicator  etc.) ingezet om nieuwe doelgroepen te bereiken . De inhoud (het wat) van zowel Sint Nicolaas als Jezus is hetzelfde gebleven over de jaren, al loopt de interpretatie van hun kernboodschap uiteen in verschillende regionale gebieden of bezinningshuizen. 

RUIMTE (BINNEN-BUITEN): intern versus extern, ik en de ander, grenzen en begrenzingen

Het actieve speelveld van Sinterklaas bevindt zich in Nederland en bij Hollandse kinderen die zijn uitgewaaid  over de wereld. Het speelveld van Jezus is de hele wereld. Daar is dan ook een actieve 2000 jaar lange wervingscampagne aan vooraf gegaan. Beide hoofdrolspelers in de maand december beperken zich echter niet tot een fysiek begrensde ruimte, maar dringen ook door in de ruimte van verbeelding, beleving en geloof. De kern van Jezus zijn boodschap is in feite: doe/ben zoals ik. Er bestaat zo geen verschil tussen mij en jou. Jij bent mij en ik ben jou. De Sint zegt daarentegen: doe/ben zoals je ouders het graag zien…

POSITIE (BOVEN-ONDER): machtsverhouding, ouder-kind ervaringen, inspiratie en uitvoering, lichaam en geest

Jezus verzamelde een team van 13 harde werkers (onder) om zich heen om zijn inspirerende boodschap (boven) te verspreiden. Ok de Sint heeft een leger van Pieten tot zijn beschikking. Hier zien we een uitwerking van de positie as in de hiërarchie van de (zwarte) knechten ten opzichte van de witte meester. Het machtsmiddel dat de Sint tot zijn beschikking heeft, is de materiële beloning. 

Zowel Sinterklaas als Jezus lijken dichtbij en vanuit  hun bron te opereren omdat er dynamische verbindingen bestaan op de dimensies van tijd, massa, ruimte en positie. 

Brondenken. Ordeningsmodel voor verandering in organisatie en individu 

door Dorien Lathouwers en Frans Waals

uitgekomen in oktober 2008: gaat over verandering, hoe die te sturen. Met praktijkvoorbeelden opgedaan binnen Shell. 

ISBN 978 90 232 4451 6

gebonden, 224 pagina’s, € 36,50, Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum, Assen

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *