Moderne Sociotechniek (MST)

Heb deze dagen nog eens even teruggelezen over waar ik een tijd terug ook praktisch mee bezig was (oude liefde van me), het boek: “Als het maar stroomt! ULBO DE SITTER. Laveren tussen simpel en compex”, een ‘Liber amicorum’, bij gelegenheid van zijn afscheid als hoogleraar in de MST aan de Universiteit van Nijmegen op 31 maart 1995.

Allereerst 2 citaten:

1) Van Ted Kumpe: “Velen stellen dat de Nederlandse Bedrijfskunde teveel gericht is op de Angelsaksische wetenschap; het werk van De Sitter toont aan dat deze veronderstelling onterecht is”. Mogelijk is de NL-se BDK anders sinds ’95, punt t.a.v. De Sitter lijkt mij nog steeds geldig.

2) Hans Blankert (toen VNO-NCW-voorzitter) stelt in zijn Persoonlijk Statement als zijn leerpunt van De Sitter: ” (…) het eenzijdig najagen van één waarde wordt op den duur bestraft omdat andere waarden worden verwaarloosd. Het gaat bij de vraag om het motief dus niet om de ene of de andere afzonderlijke waarde, maar om de vraag die daar bovenuit gaat: hoe bereiken we het optimale evenwicht tussen de waarden die we nastreven (onderstreping en vetmaken is van mij, S.E.).

Kern van het hoe, van de MST is dan dat je een (productie-)organisatie zo kunt structureren:

  • dat er minimaal behoefte is aan management, 
  • dat er, voor zover er behoefte aan is, vakmensen zelf veel managementruimte hebben. 

Het structureren gaat dan volgens de MST het best als volgt:

  1. de productie structuur / het primaire proces top down opzetten (m.b.v. parallelliseren en segmenteren),
  2. de besturingsstructuur bottom up opzetten.

Hoofdpunt lijkt mij er dus op neer te komen dat het management van een organisatie en procesbeheersing (maar ook arbeidssatisfactie en leiding geven, 2 begrippen vanuit de begintijd van De Sitter) afhankelijk zijn van de structuur van de organisatie (de formele verdeling van macht).

Als je in een organisatie werkhamsters hebt, maar ook beslishamsters, denkhamsters en praathamsters, dan wordt management en procesbeheersing wel heel lastig. Als je automatisering op zo’n structuur bouwt, dan gaat dat natuurlijk niet goed.  

Simpele oplossingen / structuren
voor complexe problemen / in onze onzekere werelden
dient belangen van aandeelhouder, klant en medewerker!

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. hans vos schreef:

    beste collega
    Al jaren ben ik geinspireerd door de MST en heb deze principes al meerdere malen met succes toegepast. momenteel als traject in het gebied van mijn thuiszorgorganisatie.
    hans vos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *